Wednesday, November 5, 2014

Merayau di Simpang Mengayau Sabah


Tip of Borneo ataupun Tanjung Simpang Mengayau, mendapat nama dari bahasa Rungus iaitu Tanjung Sampang (bersatu) Mengazou (Perang). Ia mendapat nama kerana tempat ini berlakunya peperangan etnik Rungus dengan lanun Moro. Semua detail boleh dapat di wikipedia. 


Perjalanan dari Kota Kinabalu ke sini mengambil masa hampir 2 jam 30 minit. Jalannya agak mencabar apabila menuju ke sini dari jalan utama. Sekiranya merancang untuk terus ke Kudat, boleh melalui jalan grabble lebih kurang 5 km. Menitik juga air mata berada dalam kereta vibrator.  



Pemandangannya sangatlah hebat, tanjung yang berada di antara 2 laut, iaitu laut Cina Selatan dan Laut Sulu. Kehadiran Panda kali ini di sambut dengan angin yang sangat kuat hingga panda tidak mampu berdiri dengan tegak. 





Jika ke sini batu tulis cerita bagaimana bendera Malaysia di letakan di sini. Bendera ini di bawa dari daerah Papar menggunakan kuda sejauh 274 km. Ia dicatakan sebagai perarakan kuda terjauh di Malaysia. Ia berlangsung semperna sambutan hari Kemerdekaan dan di kibarkan di Tanjung ini pada 29 Ogos 2012. 



Ada juga beberapa chalet di kawasan ini bagi pengungjung yang ingin bermalam dan beristirehat. Pandai di sini juga sesuai untuk mandi manda kerana di Sabah tidak banyak pantai yang berpasir putih untuk pengunjung berlari-lari dengan kaki yang bogel. Pengunjung juga di nasihatkan semak laporan cuaca terkini.

1 comment:

  1. Salam kenal! Saya dari team Kumpulbagi.
    Jika Anda mau share dan download files dengan gampang kunjungi page kami di: www.kumpulbagi.com
    Semuanya gratis, cepat dan tanpa limitasi. Anda bisa upload sebanyak files (audio, video, pdf, jpg, dll.), membuat koleksi berkas dan bagikan dengan lainya.
    Coba servis kami tanpa registrasi:)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My World Travel....

my world traveller...
Make yours @ BigHugeLabs.com
Make yours @ BigHugeLabs.com